AVALUACIÓ INICIAL SOBRE GENÈTICA A 4t D’ESO
Les persones des de menuts, sense ni tan sols haver rebut cap instrucció sobre aquests continguts, ja tenim explicacions sobre els aspectes més elementals relacionats amb la herència biològica, que no coincideixen amb els que té la ciència. Aquestes idees prèvies ens venen dels factors que ens envolten sobretot de l’ambient familiar (allò que hem escoltat als pares sobre els pareguts entre pares-fills o entre germans), dels mitjans de comunicació (notícies sobre la clonació, les proves d’ADN o l’enginyeria genètica) o del mateix ambient escolar (allò que s’ha explicat en classe sobre la cèl·lula o sobre la diversitat dels éssers vius).
Per totes aquestes raons proposem abans de començar, fer una avaluació inicial per detectar allò que coneix l’alumnat i així proposar una sèrie d’activitats que posen en qüestió algunes concepcions alternatives que tenen els alumnes sobre el fenomen de l’herència i que estant errònies persisteixen inclús fins al batxillerat. A més això ens orientarà sobre el procés de planificació i desenvolupament de l’ensenyament.
Aquesta avaluació inicial l'hem estructurada en una sèrie d'apartats segons el seu contingut.
ESTRUCTURA CEL·LULAR
DELS ÉSSERS VIUS
Tots | Alguns | Cap | No ho sé | |
Plantes | ||||
Animals | ||||
Fongs |
2. Indica amb una
creu els organismes del quadre que creus que tenen
cromosomes.
cromosomes.
Tots | Alguns | Cap | No ho sé | |
Plantes | ||||
Animals | ||||
Fongs |
3. Quines cèl·lules
tenen ADN?
4. Què s’entén
per informació hereditària?
5. Indica quines
cèl·lules contenen informació
hereditària.
Espermatozoides
Cèl·lules del cervell
Cèl·lules del cor
Òvuls
Cèl·lules musculars
Totes
Espermatozoides
Cèl·lules del cervell
Cèl·lules del cor
Òvuls
Cèl·lules musculars
Totes
6.- Per què els
germans són diferents si els pares són els mateixos?
7.- Per què els
bessons idèntics s’assemblen tant mentre que els bessons fraterns
«mellizos» no?
8.- Per què unes
vegades uns xiquets/es s’assemblen més a un pare que a un altre?
FUNCIÓ DELS
CROMOSOMES
9. Què són els
cromosomes?
10. Quina funció
tenen els cromosomes?
11. En quines
cèl·lules tenen la seva funció els cromosomes?
Espermatozoides
Cèl·lules del
cervell
Cèl·lules del cor
Òvuls
Cèl·lules
musculars
Totes
12. Indica quines
cèl·lules tenen cromosomes
Espermatozoides
Cèl·lules del cervell
Cèl·lules del cor
Òvuls
Cèl·lules musculars
Totes
Espermatozoides
Cèl·lules del cervell
Cèl·lules del cor
Òvuls
Cèl·lules musculars
Totes
13. ¿On es troben
els cromosomes? Fes un dibuix o esquema que ho mostre.
14. Quines cèl·lules
tenen cromosomes sexuals?
Espermatozoides
Cèl·lules del cervell
Cèl·lules del cor
Òvuls
Cèl·lules musculars
Totes
Espermatozoides
Cèl·lules del cervell
Cèl·lules del cor
Òvuls
Cèl·lules musculars
Totes
15. En quines
cèl·lules fan la seva funció els cromosomes sexuals?
16. Què són els
gens?
17. Quines cèl·lules
contenen gens?
Espermatozoides
Cèl·lules del cervell
Espermatozoides
Cèl·lules del cervell
Cèl·lules del
cor
Òvuls
Cèl·lules musculars
Totes
Òvuls
Cèl·lules musculars
Totes
18. On es troben els
gens? Fes un esquema o dibuix que ho mostre.
19.- On creus que es
troba la informació hereditària per al color dels ulls en els
éssers humans? En els ulls, en les gàmetes, en els pulmons…?
20.- Quina
informació tindrà una cèl·lula de la pell? Sobre el grup sanguini
o el sexe o el color de la pell?
21.- Quines són les
característiques dels aliments transgènics?
22.- Quin significat
té el coneixement del genoma humà?
23.- En què
consisteix la clonació dels éssers vius?
24.- Com s’adapten
els éssers vius quan canvien les condicions del medi?
25.- Quan es
produeix una mutació?
SEQÜÈNCIA
DELS CONTINGUTS DE GENÈTICA EN ESO
Abans
de decidir què han d’aprendre els alumnes de secundària sobre la
genètica requereix que ens fem algunes preguntes importants: En què
pot millorar l’educació dels futurs ciutadans/es aprendre
genètica? En quin ordre deuríem desenvolupar els continguts per
afavorir l’aprenentatge?
Molts
investigadors en didàctica de les ciències proposen que abans
d’abordar aspectes més complexos relacionats amb l’herència
biològica, és necessari que els estudiants hagen comprés algunes
característiques bàsiques dels éssers vius, com la seua estructura
cel·lular o la seua reproducció.
També
la majoria de pedagogs proposen partir d’allò més proper, com pot
ser en el nostre cas l’estudi de la diversitat dels éssers vius
com a punt de partida per a l’estudi de l’herència biològica i
també com a nexe d’unió de la genètica i l’evolució que com
ja sabem són temes interconnectats.
Les
autoritats educatives han cregut convenient col·locar l’aprenentatge
de la genètica en un nivell de quart de l’ESO, ja que es necessita
una certa capacitat d’abstracció. Per tant vincular els continguts
referits a l’herència amb altres més
generals i propers a les seues experiències pot facilitar
l’ensenyament. No trobem que siga bona idea començar la genètica
amb l’estudi de les lleis de Mendel en els pèsols, que pot ser no
siga el tema més interessant per adolescents. A més molts d’ells
no han sentit parlar mai ni de cromosomes ni de gens en plantes i
molts d’ells desconeixen el caràcter sexual de la reproducció en
les plantes. Proposem que analitzen la variabilitat que existeix
entre els individus d’una mateixa espècie (prenent el material
biològic més proper a nosaltres mateix com exemple). Així
podem començar identificant característiques hereditàries i
diferenciant-les d’aquelles que no ho són.
El
nostre objectiu és que els estudiants aprenguen a utilitzar les
idees bàsiques de la teoria cromosòmica de l’herència per
explicar les semblances i diferències entre les persones. Per tant
partirem de fets coneguts pels alumnes, com per exemple les
semblances de les persones dins de cada família. Al principi ens
fixarem en alguns caràcters que s’hereten d’una manera molt
evident, veurem com es transmeten d’una generació a una altra, per
exemple el lòbul de l’orella, la capacitat de doblegar la llengua
o el grup sanguini si el saben. Poc a poc haurem d’introduir
nivells d’abstracció majors, que suposarà entrar en el cicle
biològic dels éssers vius i la formació de gàmetes, així com la
presència en aquests d’ADN en els cromosomes i com en determinats
segments d’ADN que anomenem gens tenim la informació que
explicaria els caràcters heretables que havíem comentat al
principi.
La
seqüència d’activitats d’ensenyament i aprenentatge s’ha
decidit en funció de les idees i les experiències prèvies dels
alumnes. Augmentant progressivament el nivell de complexitat.
PRIMER:
DETECTAR LA VARIABILITAT ENTRE LES PERSONES
A)
Podrien treballar en la construcció d’una taula on
podrien posar una serie de característiques presents en la
seua família. Podrien prendre’n algunes com a referència:
B)
A partir de la taula es podria elaborar un arbre genealògic.
En
l’arbre genealògic l’alumne podria apuntar i fer constància no
només de les semblances sinó també de les curiositats que podem
trobar com el fet que un fill tinga alguna característica que no
tinguen els pares o a l’inrevés. També podrien trobar com algunes
característiques queden amagades i apareixen més tard. Per aquesta
tasca els alumnes podrien fer un arbre genealògic ben fet i després
fer tantes còpies com caràcters hagen estudiat.
C) Podríem jugar a un joc en el qual els alumnes porten fotos seues de quan eren menuts i també dels seus pares en l’actualitat i intenten endevinar basant-se en les característiques que presenten qui és el pare de cadascun. Per fer aquesta activitat han d’haver observat les diferències personals entre ells. Haurien de fer-ho per escrit posant qui és el pare de cadascú, utilitzant els conceptes introduïts anteriorment.
A) Els xiquets i xiquetes ja hauran estudiat que tots provenim d’una cèl·lula ou o zigot, resultat de la fecundació de l’òvul per l’espermatozoide i que de les divisions successives es forma un individu. Ací es podria comparar les característiques de bessons idèntics i de fraterns, que si foren del centre educatiu podria ser més significatiu per ells, podrien veure que quan provenen d’un òvul i un espermatozoide presenten unes característiques i quan provenen de dos òvuls i dos espermatozoides en tenen unes altres com si foren germans que es lleven anys. Si no disposem d’alumnes bessons al centre o que no vullguen col·laborar podríem treballar amb bessons famosos dels qual podem aconseguir fotografies i amb ells podríem treballar el concepte de bessons idèntics i fraterns.
Aquesta activitat podria anar molt bé per a fer què els alumnes passaren del concepte de característiques determinades al concepte de cèl·lules, què és una entitat més abstracta.
TERCER: EL VEHICLE DE L’HERÈNCIA SÓN ELS CROMOSOMES
Si els alumnes ja tenen clar que amb la fecundació cada gàmeta aporta al zigot una part de la informació hereditària, arribaria el moment de parlar dels cromosomes com les estructures cel·lulars on es troba aquesta informació.
A) Per a que els cromosomes es tornen objectes familiars per als xiquets hauríem de treballar a tots els nivells. Podríem començar observant fotografies al microscopi i aprendre a identificar-los segons la seua morfologia, a deduir si determinats cromosomes són o no homòlegs, reconèixer el cariotip d’un xiquet o una xiqueta
Fer un cariotip humà
B) Elaboració de cromosomes amb cartolines, amb bigudís del cabell etc.
Quan els alumnes tinguen clar el concepte de cromosoma es podria introduir el concepte de l’ADN com una substància química que forma part dels cromosomes. No caldria parlar de la composició química concreta de l’ADN per a xiquets de primària, però si de la capacitat de l’ADN per emmagatzemar molts missatges informatius diferents, així com de la possibilitat de copiar-los sense error. Al mateix temps es podria introduir el concepte de gen com una unitat d’informació localitzada en un lloc concret d’un cromosoma
QUART: LA TEORIA CROMOSÒMICA PER EXPLICAR LA HERÈNCIA.
Arribats a aquest punt podem aprofitar l’arbre genealògic que hem elaborat i agafar alguna característica com el color dels ulls (clars o foscos) o la capacitat de doblegar la llengua i intentar trobar una explicació ajudat dels professor o dels companys de secundària que ja ho han treballat prèviament. És en aquest punt on s’hauria d’introduir els conceptes típics de la genètica clàssica (al·lels, homozigot, heterozigot ...).
A) Podrien agafar algunes característiques i fer un mural que podrien servir per portar-los a la classe de primària per a que els més menuts pogueren entendre-ho millor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada