Què
és un projecte d’aprenentatge i servei (ApS)?
És
una manera d’aprendre mentre estem fent un servei a la comunitat,
en aquest cas treballant qüestions de Genètica en alumnes de
primària per part d’alumnes de secundària. Els projectes ApS
donen protagonisme a les persones en formació (en el nostre cas els
alumnes de 4t ESO) i a més multipliquen els efectes educatius ja que
les persones que donen l’ajuda, a més de l’autoestima que
proporciona poder i saber ajudar, és una oportunitat de prendre
consciència del camí recorregut i reafirmar el que es coneix. Els
alumnes de primària tenen també la oportunitat de valorar una
proposta d’ajuda entre iguals; no tenen un estatus diferenciat, són
alumnes pels dos costats, tot i que puntualment adopten rols
diferents, unes persones ajuden a les altres perquè tenen una
competència o una maduresa que els permet fer-ho. A més l’ajuda
entre iguals facilitarà que en un futur s’active en els alumnes
que han rebut aquests suports per part de companys, el desig de
retornar l’ajuda educativa quan estiguen en millors condicions.
Per
què un projecte ApS de Genètica?
La
Genètica és una de les branques de les Ciències Naturals que més
ha avançat els darrers anys i aconseguir interessar als més joves
en totes les curiositats del món de l’herència biològica és
l’objectiu principal del projecte. Hem de tenir en compte que la
genètica està molt relacionada amb la salut (malalties genètiques,
epigenètica i càncer) i amb la bioètica. Amb aquesta finalitat
pretenem que els alumnes de l’ESO elaboren alguns materials
didàctics, bàsicament manipulatius, i també que estimulen la
curiositat científica dels alumnes de primària des de molts fronts
(pel·lícules, vídeos, programes d’ordinador, articles de premsa,
murals sobre temes d’actualitat en genètica ...).
Com
ho farem?
Pensem
que una de les millors maneres de fer interessant la genètica és
partir del material biològic més proper que tenim que som nosaltres
mateix i la nostra família.
Creiem
que hauríem de treballar la herència biològica a partir de la
constatació que tots tenim una sèrie de factors hereditaris,
utilitzant el llenguatge de Mendel, que van passant de generació en
generació en la nostra família.
Una
altra manera de divulgar aquesta ciència podria ser treballar en
classe qüestions de molta actualitat com els transgènics, la
teràpia genètica o l’epigenètica. On els alumnes podrien buscar
informació per tractar de fer assequible a la resta de companys
eixos i altres conceptes d’una manera entenedora i agradable al
mateix temps.
Emprendrem
projectes de divulgació de la ciència centrats en l’àmbit de la
genètica segons les curiositats de cadascú.
Per
què sóc com sóc? On està escrit? Què vol dir que
sóc AB+?
Per què tinc els ulls blaus si els meus pares els tenen de color
marró?
És
èticament correcte “crear” nadons a la carta? I
experimentar amb animals?
Quina probabilitat tinc de patir la mateixa malaltia que l’avi?
Estic a favor o en contra dels transgènics? I això
de la teràpia gènica, què és?
Per
a fer-ho, dedicarem diverses sessions a aprendre, cercar informació,
donar-li voltes, experimentar i esdevenir-ne experts. Fet això
caldrà rumiar com compartir amb la resta de la societat els
coneixements adquirits i emprendre un projecte personal per
divulgar-los creativament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada