Cercar en aquest blog

INTRODUCCIÓ


Què és un projecte d’aprenentatge i servei (ApS)?
És una manera d’aprendre mentre estem fent un servei a la comunitat, en aquest cas treballant qüestions de Genètica en alumnes de primària per part d’alumnes de secundària. Els projectes ApS donen protagonisme a les persones en formació (en el nostre cas els alumnes de 4t ESO) i a més multipliquen els efectes educatius ja que les persones que donen l’ajuda, a més de l’autoestima que proporciona poder i saber ajudar, és una oportunitat de prendre consciència del camí recorregut i reafirmar el que es coneix. Els alumnes de primària tenen també la oportunitat de valorar una proposta d’ajuda entre iguals; no tenen un estatus diferenciat, són alumnes pels dos costats, tot i que puntualment adopten rols diferents, unes persones ajuden a les altres perquè tenen una competència o una maduresa que els permet fer-ho. A més l’ajuda entre iguals facilitarà que en un futur s’active en els alumnes que han rebut aquests suports per part de companys, el desig de retornar l’ajuda educativa quan estiguen en millors condicions.

Per què un projecte ApS de Genètica?
La Genètica és una de les branques de les Ciències Naturals que més ha avançat els darrers anys i aconseguir interessar als més joves en totes les curiositats del món de l’herència biològica és l’objectiu principal del projecte. Hem de tenir en compte que la genètica està molt relacionada amb la salut (malalties genètiques, epigenètica i càncer) i amb la bioètica. Amb aquesta finalitat pretenem que els alumnes de l’ESO elaboren alguns materials didàctics, bàsicament manipulatius, i també que estimulen la curiositat científica dels alumnes de primària des de molts fronts (pel·lícules, vídeos, programes d’ordinador, articles de premsa, murals sobre temes d’actualitat en genètica ...).

Com ho farem?
Pensem que una de les millors maneres de fer interessant la genètica és partir del material biològic més proper que tenim que som nosaltres mateix i la nostra família.
Creiem que hauríem de treballar la herència biològica a partir de la constatació que tots tenim una sèrie de factors hereditaris, utilitzant el llenguatge de Mendel, que van passant de generació en generació en la nostra família.
Una altra manera de divulgar aquesta ciència podria ser treballar en classe qüestions de molta actualitat com els transgènics, la teràpia genètica o l’epigenètica. On els alumnes podrien buscar informació per tractar de fer assequible a la resta de companys eixos i altres conceptes d’una manera entenedora i agradable al mateix temps.

Emprendrem projectes de divulgació de la ciència centrats en l’àmbit de la genètica segons les curiositats de cadascú.

Per què sóc com sóc? On està escrit? Què vol dir que sóc AB+?

Per què tinc els ulls blaus si els meus pares els tenen de color marró?

És èticament correcte “crear” nadons a la carta? I experimentar amb animals?

Quina probabilitat tinc de patir la mateixa malaltia que l’avi?

Estic a favor o en contra dels transgènics? I això de la teràpia gènica, què és?

Per a fer-ho, dedicarem diverses sessions a aprendre, cercar informació, donar-li voltes, experimentar i esdevenir-ne experts. Fet això caldrà rumiar com compartir amb la resta de la societat els coneixements adquirits i emprendre un projecte personal per divulgar-los creativament.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada